Τετάρτη, 12 Μαρτίου 2014

Το βιβλιοβάζο


Είναι αλήθεια, πως είθισται να δίνω προτεραιότητα στην ανάγνωση των βιβλίων που κρατώ για πρώτη φορά στα χέρια μου, είτε αυτά είναι αγορασμένα είτε δανεισμένα, με αποτέλεσμα να παραγκωνίζω τα άλλα που έχω από καιρό.

Η ανάγνωση είναι θέμα διάθεσης. Παρ’ όλα αυτά, η σκέψη πως πρέπει να κάνω κάτι με εκείνα τα βιβλία μου που "κοιμούνται", επανέρχεται σαν μια πόρτα που ανοιγοκλείνει κάνοντάς με  στιγμιαία να αισθάνομαι ένα κενό και μια μικρή ανεπάρκεια. Ο λόγος για τα αδιάβαστα μικρά μου που αποκτώντας τα τα έχω ξεχωρίσει ανάμεσα σε άλλα, πότε αυθόρμητα και πότε στοχευμένα, επιλογές που σίγουρα έχουν πολλά να μου πουν.

Η ιδέα προέκυψε όταν μια μέρα, καθώς περιηγούμουν στο tumblr και κοιτούσα βιβλιοεικόνες, πέρασε από μπροστά μου μια βιβλιοφιλική φωτογραφία με ένα βάζο οικιακής χρήσης που μέσα του είχε χρωματιστά χαρτάκια. Κλικάροντας την, διαπίστωσα πως ο κάτοχός του είχε συγκεντρώσει τους τίτλους των βιβλίων του που προορίζονται για ανάγνωση και μάλιστα τους είχε κατηγοριοποιήσει χρησιμοποιώντας διαφορετικά χρώματα χαρτονιού ως δείκτες διάκρισης [άγνωστη ακριβώς, υποθέτω λογοτεχνική που να σχετίζεται με είδη, χρονολογία έκδοσης, βιβλία του ίδιου συγγραφέα (;) ]. Καθώς την βρήκα χαριτωμένη και ενδιαφέρουσα, την έκανα reblog και μπορείτε να την δείτε εδώ

Χθες, σε ένα ευχάριστο διάλειμμα μεταξύ πολλών υποχρεώσεων, έφτιαξα το δικό μου βιβλιοβάζο με τους τίτλους των βιβλίων που στέκουν αδιάβαστοι περισσότερο από τρεις μήνες. Σκέφτηκα, πως στην περίπτωση που θα τους διαχώριζα σε υποκατηγορίες, θα παρέμεναν πάντα ως έχουν, γιατί τα δάχτυλά μου  σκόπιμα θα επέλεγαν συγκεκριμένα χρώματα και στην παλάμη μου θα κατέληγαν τίτλοι που αλιεύω ηθελημένα. Έτσι, χρησιμοποίησα δύο λευκές κόλλες τύπου Α4 τις οποίες έκοψα σε ισομεγέθη κομμάτια και έγραψα σ’ αυτά τους τίτλων των λογοτεχνικών έργων με τους συγγραφείς τους, αφού προηγουμένως τα είχα συγκεντρώσει εμπρός μου. Στη συνέχεια, δίπλωσα τα χαρτάκια σαν φυσαρμόνικα, ώστε να αποφύγω μελλοντικά κρυφοκοιτάγματα, και τα έριξα ανακατεύοντας μέσα σ’ ένα βάζο που πρωτύτερα περιείχε πραλίνα φουντουκιού.

Οι αδιάβαστοι τίτλοι μου ανέρχονται στους 17 και η καταγραφή τους δεν αποτέλεσε χρονοβόρα διαδικασία. Υποθέτω, πως αυτός ο αριθμός εξαιτίας της οικονομικής μου στενότητας αλλά και του ορίου που έχω θέσει στον εαυτό μου, δεν θα μεγαλώσει κατά πολύ-τουλάχιστον για το επόμενο τρίμηνο, μιας και το σχέδιο του κουμπαρά δούλεψε χωρίς να μου αφήσει αδιάβαστα.

Δεν ξέρω κατά πόσο αυτό το βιβλιοπαιχνίδι που αφήνεται στον κλήρο μπορεί να ευδοκιμήσει και αν είναι υποσχετικό της μείωσης των βιβλίων που παρακάμπτω, γοητευμένη κάθε φορά από πιο "φρέσκα" αναγνώσματα. Όμως, η διάθεση να το μοιραστώ μαζί σας από μόνη της είναι ικανή να με βάλει στη διαδικασία να το δοκιμάσω.

Το ιδανικό είναι, να διαβάζω ένα βιβλίο του βάζου το μήνα πάντα με κλειστά τα μάτια και χωρίς ζαβολιές σ’ αυτό που μου τυχαίνει.


Τί λέτε, θα λειτουργήσει;

30 σχόλια:

  1. Πλάκα έχει αυτό το παιχνίδι με τον εαυτό μας.Και είσαι επίσης ειλικρινής στις ζαβολιές που μπορούμε να κάνουμε πάλι με τον εαυτό μας.
    Με τα σωρευμένα αδιάβαστα λόγω χρόνου έχω πρόβλημα μεγάλο,που οφείλεται κυρίως στα παλαιοβιβλιοπωλεία.Πηγαίνεις για ένα,και παίρνεις άλλα πέντε αφού δεν κυκλοφορούν πια,και δε θα τα βρείς αν τ'αφήσεις. Και μετά δε ξέρω ποιό να πρωτοπιάσω....Είναι μια λύση αυτή που προτείνεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και για μένα κάθε μέρα είναι και μια καινούργια αναμέτρηση με το χρόνο. Οπότε καταλαβαίνω ότι υπάρχει ένας σημαντικός λόγος που παραμένουν βιβλία στη στοίβα με τα αδιάβαστα που εύλογα μεγαλώνει αν αγοράζεις δυσεύρετα/εξαντλημένα από παλαιοβιβλιοπωλεία. Αυτό μακάρι να μπορούσα να το κάνω κι εγώ.
      Λύσιππε, αν φτιάξεις το βιβλιοβάζο θα μου το πεις; Αν ξέρω ότι υπάρχει κι άλλος, θα παίζω με τα αδιάβαστα βιβλία μου με μεγαλύτερη όρεξη!

      Διαγραφή
  2. Και γιατί να αγχώνεσαι για τα αδιάβαστα; Και είναι μόνο 17, δεν είναι και 100, για να σε αγχώνουν! Δεν χρειάζεται το διάβασμα (που σκοπό έχει την τέρψη μας) να μας δημιουργεί τέτοια ζόρια, άλλωστε τόσα άλλα περνάμε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς...
    Γι' αυτό μην σκας, όσο και να αυξηθούν τα αδιάβαστα. Στο κάτω-κάτω, βιβλία είναι, κάποτε θα τα διαβάσεις. Ε, κι αν δεν τα διαβάσεις, δεν χάθηκε κι ο κόσμος -τουλάχιστον θα έχεις διαβάσει άλλα, που θα σου κάνουν περισσότερο κέφι

    (δε λέω, ωραίο το βιβλιοβάζο, αλλά σαν τον βιβλιοκουμπαρά τίποτα!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα κάνω άλλη μια προσπάθεια να σε ξε-αγχώσω : τι θα πει "αδιάβαστο"; Όλα "αδιάβαστα" είναι μέχρι να φτάσει η στιγμή που θα διαβαστούν. Στο κάτω-κάτω δεν υπάρχει τίποτα που να σε υποχρεώνει να διαβάσεις κάτι μέσα σε 2,3,4,5,10, ... μήνες.

      Μήπως τελικά οι τύψεις μας για τα "αδιάβαστα" εδράζονται στο ότι δεν έχουμε επαρκή διακαιολογία για να αγοράζουμε νεά βιβλία; Γιατί θα μας πει ο άλλος (η οικονόμα πλευρά του εαυτού μας) : καλά, τόσα βιβλία έχεις και πας και αγοράζεις κι άλλα; Και τότε η βιβλιόφιλη πλευρά μας δεν θα έχει πειστική απάντηση... ;

      [γουρουνάκι δεν πήρα, προς το παρόν αρκούμαι σε ένα παλιό δοχείο, όπως και το βάζο σου, αλλά έλα που δεν το τηρώ απόλυτα -παρασύρομαι και ξοδεύω παραπάνω πού και πού ]

      Διαγραφή
    2. Ένα δίκιο το έχεις Θαλή, δε λέω! Αλλά να, είναι που στα αδιάβαστά μου υπάρχουν και καλά βιβλία που θέλω να τα διαβάσω, μα διαρκώς το αναβάλλω. ..

      (για πες, πήρες τελικά γουρουνάκι;)

      Διαγραφή
    3. Μου αρέσουν πολύ τα επιχειρήματά σου και η διάθεσή σου να καθησυχάσεις τη μικρή νοικοκυρούλα μέσα μου.
      Αν μη τι άλλο, η ανάγνωση είναι απόλαυση. Και ειδικά φέτος, ήταν αδύνατο αντισταθώ σε τόσο καλούς τίτλους που μπορεί του χρόνου να τους αναζητούσα απεγνωσμένα. Και τους καταχάρηκα,...απίστευτα όμως!

      [λοιπόν, κι εγώ τον Μάρτιο θα ξεφύγω , όμως λιγάκι…τόοσο δα…]

      Διαγραφή
  3. Καλά, άρχισε με την "Έρημο των Ταρτάρων¨", που διακρίνω και δεν θα μετανιώσεις. Πρόκειται για ένα ε ξ α ι ρ ε τ ι κ ό βιβλίο. Πάντως, καλό είναι να ξεμπερδεύουμε κάποτε με τα αδιάβαστα. Τα δικά μου έχουν γίνει βουνό (πάνω από 50).
    Για να δούμε αν θα δουλέψει το βιβλιοβάζο στην περίπτωσή σου. Γιατί, στη δική μου, βιβλία χρόνια αδιάβαστα, απορώ γιατί κάποια τα αγόρασα, αφού μάλλον δεν με ενδιαφέρουν πια. Ωστόσο, είναι εκεί και με περιμένουν, μήπως ευδοκήσω να ασχοληθώ μαζί τους κάποια στιγμή. Πάντα προηγούνται τα δανεικά, ώστε να είμαι συνεπής με την ημερομηνία επιστροφής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωχ, λες ν' αρχίσω από τώρα τις αταξίες; Κι εγώ ως καλό βιβλίο αγόρασα την "Έρημο", να δω πότε θα την πιάσω (στην "απόχη").
      Είναι αλήθεια, πως πάντα προηγούνται άλλα βιβλία για ανάγνωση, πόσο μάλλον αν δεν είναι δικά μας.
      Ειλικρινά, δεν έχω ιδέα αν θα δουλέψει το βαζάκι μου, πάντως είναι ένα πρώτο βήμα για να διαχειριστώ τα αδιάβαστά μου.

      Διαγραφή
  4. αχαχα! Το βρήκα καλό!
    Η δική μου συλλογή αδιάβαστων είναι περί τους 20 τίτλους. Αυτές τις μέρες λοιπόν τελειώνω το 19ο έχοντας αφήσει στη μέση το 20ο προσωρινά ( τα κάνω κάτι τέτοια) κι εκεί που ήμουν χαρούμενη αγόρασα ένα και πήρα ένα ακόμα δώρο!
    αχαχα! Πάντως ελάττωσα το μπλόκινγκ από τη στιγμή που έπεσα με τα μούτρα ξανά στο διάβασμα!
    Φιλιά και καλές αναγνώσεις...Αγγελική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γέλιο έχεις!Μου θύμισες εμένα.Μια απ' τα ίδια και εγώ.Ενθουσιάζομαι με κάποια καινούρια ή κάποια που είχα σταμπάρει από παλιά και μόλις με παίρνει να τα αγοράσω τρέχω κατευθείαν στο βιβλιοπωλείο.Την συνέχεια την ξέρεις, παραμένει σταθερή η... αδιάβαστη λίστα.Που θα πάει... Υ.Γ. Ααα μη ξεχάσω, φταίτε και εσείς με τα βιβλιοblog σας.Με επηρεάζετε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι, έτσι! Μα τί μας πιάνει;

      Υ.Γ. Να πω ότι δεν χαίρομαι που σε επηρεάζουμε, θα 'ναι ψέμα!

      Διαγραφή
  6. Χαχα! Τέλειο κόλπο! Μα γιατί όλοι να συγκεντρώνομαι αδιάβαστα; Τα ίδια κι εγώ κι όλο λέω θα τα διαβάσω και μετά θα πάρω άλλα βιβλία αλλά... μάταιο...
    Φιλιά πολλά από το Ναύπλιο, την επόμενη εβδομάδα όμως θα είμαι Αθήνα και δεν ξεχνάω την βιβλιοαποστολή! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μ' αρέσει που σ' αρέσει...
      Με την ησυχία σου, δεν είναι και λίγα αυτά που με περιμένουν!
      Φιλάκια γλυκό κορίτσι!

      Διαγραφή
  7. Εν μέρει συμφωνώ με τον Θαλή, η ανάγνωση είναι για την τέρψη μας ή για οτιδήποτε άλλο πέρα από τα να μας γίνει όμως ψυχαναγκαστικό μαρτύριο. Ταυτίζομαι απόλυτα με την Rosa Mund και συχνά πυκνά αναρωτιέμαι, τι στο καλό σκεφτόμουν όταν αγόραζα αυτά τα βιβλία;;;

    Για το βιβλιοβάζο (όπως και με τον κουμπαρά) δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη, σε εμένα δεν ευοδώνουν τέτοια εγχειρήματα. Αν όμως παρέμενε μισογεμάτο με πραλίνα φουντουκιού, τότε θα το έβρισκα μια πολύ καλή ιδέα :Ρ

    Έχεις το Αν μια νύχτα του χειμώνα ένας ταξιδιώτης και ακόμα ψάχνεσαι; Μόλις διαβάσεις 12 σελίδες, θα έχει πλέον μόνο 16 αδιάβαστα! Εγγυημένα θα σε πάει ως το τέλος. Φτιάξε και δυο φέτες με πραλίνα και καλή ανάγνωση/όρεξη!

    Υ.Γ. Έχω κάποια βιβλία που μάλλον δε θα διαβάσω ποτέ. Αν ενδιαφέρεσαι ακόμη για κάποια ανταλλαγή, πες μου να το συζητήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγγελική,
      αυτό το βιβλίο της άσπρης σειράς του Εξάντα, στην αριστερή στοίβα, ποιο είναι; Θέλεις να μου πεις; Μήπως είναι Μπέρνχαρντ;

      Σχετικά με τις ανταλλαγές, απλώς σου υπενθυμίζω ότι εγώ είμαι πάντοτε διαθέσιμος. Να μην ξεχνάς ότι, ένα βιβλίο που θες να ξεφορτωθείς, ίσως εγώ το "φορτωθώ" με μεγάλη ευχαρίστηση! Αλλά και αν θες να ζητήσεις κάτι, πάλι να μου κάνεις νύξη.
      Σε χαιρετώ!

      Διαγραφή
    2. Μαραμπού, έστω κι ένα τρίμηνο να δοκιμάσεις τον κουμπαρά, θα σε σώσει. Μετά, συνεχίζεις σύμφωνα με τα δικά σου δεδομένα.
      Θέλω πολύ να διαβάσω Καλβίνο, όμως πάντα κάποιο άλλο ξεπηδά και η ανάγνωσή του ματαιώνεται.

      Υ.Γ. Δεν έχω βιβλία για ανταλλαγή και τα αδιάβαστα του βάζου είναι εδώ και περιμένουν να τα κάνω "δικά" μου.

      Διαγραφή
    3. Είναι η "Γεροντοκόρη" του Μπαλζάκ.

      Φυσικά, και σ' ευχαριστώ πολύ.

      Γεια χαρά!

      Διαγραφή
  8. Πολύ καλό! Είμαι τόσο αναποφάσιστη που ανάλογο βάζο θα μου ήταν χρήσιμο και για αποφάσεις που δε σχετίζονται με βιβλία.

    Πρώτο σού κλήρωσε την Έρημο των Ταρτάρων; Τέλεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου βάζω ιδέες!

      Όχι, όχι... ακόμη δεν κλήρωσε.
      Ψηφίζεις κι εσύ "Έρημο" απ' ότι συμπεραίνω, ε; Βλέπω να κάνω πλιάτσικο στο βάζο, προτού μπει σε "λειτουργία".

      Διαγραφή
  9. Αχ, μακάρι να λειτουργούσε και σε μένα το βάζο. Αλλά έχω καμιά 70αριά αδιάβαστα αγορασμένα κι άλλα τόσα που μου έχουν στείλει και δεν με βλέπω. Ωραία ιδέα πάντως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ψιχουλάκια μπροστά σ΄αυτά που διαβάζεις ετησίως!

      Ευχαριστώ πολύ...εύχομαι να δουλέψει.

      Διαγραφή
  10. Τελευταία επειδή σκέφτομαι αυτά τα βιβλία που έχουν ξεμείνει και δεν λέω να τα διαβάσω αφού με αποσυντονίζουν οι νέες κυκλοφορίες έβαλα ένα προσωπικό στοίχημα: στα 5 βιβλία που διαβάζω να αγοράζω 1! Και ανυπομονώ για το τι θα αγοράσω και επιτέλους θα διαβαστούν όλα τα παλιά μου βιβλία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασίλειε, θα κάνεις ακριβώς το αντίθετο από μένα που διαβάζω ένα προς πέντε. Μου αρέσει ο στόχος σου και εύχομαι να φτάσεις ως το τέρμα!

      Διαγραφή
  11. Εμένα πάντως τα αδιάβαστά μου με σώζουν σε καιρούς κρίσεις που και το ευρώ σκέφτομαι και επίσης και βιβλιοκουμπαρά να είχα θα γινόταν παπουτσοκουμπαράς της μικρής μου χαλαρά...όπως καταλαβαίνεις χαίρομαι που έχω ξοδέψει πολλά στο (λαμπρό) παρελθόν για βιβλία και έχω γεμίσει 2-3 βιβλιοθήκες, τα κομοδίνα και το πάτωμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για μένα πάντως θα ήταν θηλιά στο λαιμό να ξέρω ότι με περιμένουν δυο βιβλιοθήκες με αδιάβαστα...

      Διαγραφή
  12. Παρεξήγησες αγαπητή μου. Εννοώ ότι με 2 και 3 βιβλιοθήκες έχεις αρκετά αδιάβαστα. Και εγώ έχω καμιά 50αρια, αλλά δε θα περάσω και θηλιά στο λαιμό μου...έχω άλλα πιο σημαντικά να με συμπορεύσουν στη ζωή μου. Είμαστε υπερβολικοί νομίζω....αν σκεφτόμαστε έτσι ως βιβλιόφιλοι ακυρώνουμε ό, τι διαβάσαμε μέχρι τώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι παρεξήγησα και με συγχωρείς αν άθελά μου σ' έκανα να αισθανθείς ότι σε έκρινα.
      Μίλησα για τον εαυτό μου και το δικό μου άγχος για τα αδιάβαστα βιβλία, γιατί απλά τα θέλω όλα διαβασμένα.
      Ο καθένας διαβάζει όπως θέλει και ό,τι θέλει.Στη φιλοσοφία μου και ό,τι κουβαλώ μέσα μου, τα βιβλία μόνο ενώνουν ανθρώπους. Μια αγάπη έχουμε...

      Διαγραφή
  13. καλησπερα.μαλλον εχει δικιο η filoteo....δν ανταγωνιζομαστε στην αναγνωση.....αν και,μερικες φορες,διαβαζοντας blogs η αναρτησεις στο fb,αναρωτιεμαι αν καποιοι θελουν να αποδειξουν τη βιβλιολατρεια τους.....Μαραμπου και οποιος ενδιαφερεται για βιβλιοανταλλαγες,συμμετεχω.ΚΑΡΒΟΥΝΗ Ανδριανη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χμ, δεν ξέρω τί συμβαίνει γενικά στο χώρο του διαδικτύου.
      Μιλώντας για τον εαυτό μου θα έλεγα, πως η ανάγνωση είναι χαρά που επιθυμώ να μοιράζομαι από αυτόν εδώ τον προσωπικό χώρο με ανθρώπους που αγαπούν το βιβλίο και τις λέξεις.
      Σας ευχαριστώ για το σχόλιο, καλό υπόλοιπο μέρας.

      Διαγραφή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...